Elever roser ny undervisning

Mercantec er med i projekt for at fremme faglig stolthed hos eleverne på landets erhvervsskoler

17. januar 2020, 14:45
1 af 2 Elev på erhvervsskole under uddannelse til industritekniker. Pressefoto
2 af 2 Kokkeelever på erhvervsskole, der indgår i projekt med fokus på faglig stolthed. Pressefoto

Uddannelse Gennem det seneste halve år har Mercantec med afdelinger i Viborg, Skive og Ulfborg været med til at udvikle og afprøve nye undervisningsforløb, der har som mål at få flere unge til at tage en erhvervsuddannelse, og eleverne roser den nye undervisning for at være motiverende.

Det er sket i samarbejde med VIA University College, organisationen Danske Erhvervsskoler og Gymnasier (DEG) samt fire andre involverede erhvervsskoler – og med 2,6 millioner kroner i støtte fra Nordea-fonden.

Mercantec har været med som modelskole fra starten i 2019 på projektet, der løber til udgangen af 2020. De fem modelskoler er erhvervsskoler, som allerede er langt fremme i forhold til at arbejde med at skabe et attraktivt uddannelsesmiljø.

- Som modelskole har vi sammen med VIA og DEG været med til at udvikle og afprøve nye og mere fængende undervisningsforløb hen over det seneste halve år. Og noget af undervisningen er også blevet optaget på video og lagt på internettet som inspiration for øvrige erhvervsskoler, fortæller projektadministrator Christoffer Boserup Skov fra Mercantec.

600 elever og lærere deltager

Projektet involverer omkring 600 erhvervsskoleelever og -lærere på erhvervsskoler med uddannelser til eksempelvis murer, tømrer, smed, mekaniker, maler, kok, gartner, sosu-assistent, landmand samt erhvervsuddannelser på kontor- og butiksområdet.

- Selv om projektet først bliver evalueret ved udgangen af 2020, hører vi allerede nu positiv respons på de nye forløb. En survey blandt erhvervsskoleelever på de fem modelskoler viser, at langt hovedparten roser de nye undervisningsforløb for at give erhvervsskoleleverne mulighed for at være aktive, fordybe sig fagligt, blive udfordrede og være med til at udvikle deres fag, siger lektor og projektleder Jeppe Egendal fra VIA University College.

Han tilføjer, at de nye læreprocesser giver eleverne gode muligheder for at bruge it, innovere, producere og skabe, og at der i projektet løbende bliver interviewet elever for at sikre, at den nye undervisning virker, som den skal. I det hele taget er erhvervsskoleeleverne i centrum i projektet.

Jeppe Egendal har selv tidligere undervist erhvervsskoleelever og vurderer, at mere attraktive undervisningsmetoder vil styrke elevernes motivation, faglige stolthed og gennemførelse. Han mener samtidig, at tiltaget kan forbedre erhvervsskolernes image og tiltrække flere unge til erhvervsuddannelserne. Dét er relevant, da der vil mangle 70.000 faglærte i Danmark i 2025.

- Det er vigtigt, at eleverne på erhvervsuddannelserne kommer til at opleve faglig stolthed og bliver gode til at fordybe sig. Og det er vigtigt, at vi får uddannet flere faglærte til fremtidens arbejdsmarked. Derfor er det her et projekt, der er behov for, pointerer Lars Kunov, direktør for DEG.

Han betegner det som »et ekstra plus«, at projektet sætter stærkt fokus på digital understøttelse af elevernes læring og på at sikre elevernes motivation og faglige udvikling.