Flyrute får brug for flere penge

Jesper Rungholm, DAT-direktør, vurderer, der kan blive brug for økonomisk hjælp til København-ruten. Men han fornemmer ikke stor gejst fra lufthavnens ejere til at hjælpe

19. maj 2021, 13:55
Der var smil på, da Jesper Rungholm fra DAT (tv), H.C. Østerby - formand for lufthavnen - og lufthavnschef Frans Bjørn-Thygesen tilbage i 2016 præsenterede en række nye tiltag og søsatte konkurrencen om lufthavnens nye navn. Siden dengang har coronavirus udfordret de store smil. Foto: Tom Laursen

LUFTHAVN Flyselskabet DAT genoptager først sin ruteflyvning fra Karup til København til august.

Men det er ikke ensbetydende med, at direktør hos DAT, Jesper Rungholm, indtil da kan læne sig tilbage. Langt fra.

Tiden er fyldt med usikkerhed og uvished, og han frygter, at selskabet ikke på egen hånd kan løbe ruten i gang igen. Derfor håber han, at lufthavnen og ejerkommunerne vil spytte penge i ruten til en start.

- Jeg vil ikke udelukke, at det kan blive nødvendigt, for at vi kan komme i gang igen, at ejerne af lufthavnen eller andre på en eller anden måde bakker op og hjælper ruten i gang. Det ved jeg, at man har gjort i andre lande, siger han og fortæller, at DAT starter op i Finland om kort tid.

Deroppe er det staten, der ejer lufthavnen, og det er også staten, der støtter selskabet i nu syv måneder til at få ruten godt i gang igen efter corona-nedlukningen.

Vanskelig opstart

Det kan nemlig blive en hård og økonomisk vanskelig opstart for flyselskabet, fordi passagerantallet alt andet lige i begyndelsen ikke er på samme niveau, som før verden blev ramt af coronavirus.

Indtil videre synes Jesper Rungholm ikke, han mærker velvillighed fra ejerkommunerne til at støtte opstarten af ruten mellem Karup-København økonomisk.

- Jeg har fornemmelsen af, at de ikke er specielt indstillet på det, men på et eller andet tidspunkt kan det da godt være, at de er nødt til at forholde sig til en helt ny virkelighed her. Det er mit indtryk, at de mener, der er andre, der kan træde ind og flyve ruten. Det vil jeg tvivle meget stærkt på, siger Jesper Rungholm.

Han tror på, at ruten overordnet set er bæredygtig, og at der er et behov hos erhvervslivet for at flyve mellem det midtjyske og hovedstaden, men at en underskudsgaranti eller anden hjælp formentlig kan blive nødvendig for at få ruten i flyvehøjde igen.

Har stået stille længe

Ikke siden før årsskiftet har DAT fløjet mellem Karup og København.

Her lukkede man ned for ruten, fordi de offentlige støtteordninger stoppede samtidig med, at corona-restriktionerne førte til færre bookinger.