Danmarks første F-35 pilot får sit udstyr

Den danske jagerpilot, der bærer pilotnavnet KIN, blev den første dansker til at flyve et F-35 kampfly

26. januar 2021, 13:56
1 af 2 Piloten KIN afprøver det udstyr og tøj han skal have på, når han skal flyve F-35 kampflyet. Jagerpiloten KIN spændes i sædet og er med til at indstille hjelm og visir. Foto: Forsvaret
2 af 2 En sen torsdag eftermiddag i dagens sidste solstråler lander et F-35 kampfly på Luke Air Force Base i Arizona, USA. Det sker ofte, men netop denne landing markerer starten på en ny æra i det danske forsvar. I cockpittet sidder en dansk jagerpilot, der i disse minutter skriver sig ind i historien som Danmarks første F-35 pilot.

FLYVEVÅBEN På den amerikanske flyvestation, Luke Air Force Base, sker der meget for tiden. Det er her, midt i Arizonas varme ørken, at fremtidens danske F-35 kampfly-piloter uddannes og omskoles. Fra i dag at flyve F-16 til i fremtiden at flyve verdens mest avancerede kampfly, F-35.

Den første dansker, der kan det, er jagerpiloten KIN. Han skal med sin ekspertise fremadrettet være en af de danske F-35-instruktører, der skal uddanne og omskole danske jagerpiloter. Samtidig er han chef for den danske delegation på den amerikanske flyvestation, der, udover piloter, tæller tekniske officerer, befalingsmænd og administrative medarbejdere.

På vejen mod første flyvetur i F-35 har KIN været gennem en stor mængde teoriundervisning, træningsture i flysimulator og generel uddannelse til håndteringen af fremtidens kampfly. Men udover alt det indlæringsmæssige, har KIN også skulle have en del nyt udstyr – og det gælder blandt andet en helt ny og særdeles sofistikeret hjelm.

Hjelmen i fremtidens kampfly er nemlig blevet en endnu mere essentiel del af opgaveløsningen, og den skal specialfremstilles til den enkelte pilot – og det er selvfølgelig også tilfældet for KIN.

Udmålingen til KIN’s nye hjelm skete ved nøje målinger af både ansigt, øjne og kranie. Det er vigtigt, at udmålingen laves meget præcist, da hjelmen ellers risikerer at tynge F-35 piloten under flyvning.

Hvis hjelmen ikke sidder ordentligt, vil det kunne betyde, at de data og billeder, som piloten får, ikke er præcise nok til at kunne udføre opgaverne. Og læg så dertil, at hvis ikke udstyret er indstillet korrekt, vil det være til stor gene for piloten. Udover den store G-påvirkning, overvågning af radarbilleder og potentiel fjendtlig aktivitet, vil piloten skulle bruge ressourcer på at rette en løs hjelm. Det vil koste energi og koncentration.

Som en væsentlig del af hjelmen er visiret. Det buede glas, der sidder foran pilotens ansigt, giver piloten beskeder og data. Det er et meget avanceret IT-system, der får informationerne til at optræde på glasset, og det kræver en grundig indstilling at få informationerne til at stå skarpt, korrekt og efter pilotens synsfelt.

Digitale visir

Det digitale visir skal optimere pilotens muligheder for, at missionerne udføres sikkert og som planlagt. Kort sagt; alt skal være til perfektion.

Det gælder også den ikoniske flyverdragt, der i stor stil minder om den, vi kender fra F-16 i dag – om end den har fået et markant løft og en række forbedringer. Blandt andet har den nye dragt den funktion, at den kan køle piloten, hvis det bliver for varmt i flyet.

Den har også en indbygget drikkepose, så piloten undgår løse drikkeflasker i cockpittet. Dragten er langt hen ad vejen garanti for, at piloten kan udføre sit arbejde og i yderste instans sikkerhed for at overleve, hvis noget skulle gå galt. Ligesom andre flyverdragter i Flyvevåbnet er den nemlig fremstillet af et særligt brandhæmmende materiale, og den er specialdesignet til at sikre, at pilotens arme og ben trækkes ind på plads, hvis det skulle blive nødvendigt at skyde sig ud af flyet.

De første danske F-35 kampfly ankommer til Luke Air Force Base i løbet af foråret 2021, men KIN har allerede succesfuldt gennemført sin første flyvetur i en udenlandsk F-35. Det skete som en del af KIN’s omskolingsuddannelse.