Grønhøj - kartoflens hovedstad

En kartoffel er blevet til mange. I den forløbne uge blev et projekt til 55 millioner kroner præsenteret for indbudte gæster og nysgerrige sjæle

06. februar 2020, 11:31
1 af 3 Kartoflens Univers skal også indeholde en café. Her er brugt 15 kilo kartofler til kartoffelretter i alle afskygninger. Foto: Pia B. Jakobsen
2 af 3 Det er tanken, at Sandkærgårdeladen, som er ved at blive genopbygget af dygtige frivillige, skal være en del af oplevelsescentret Foto: Pia B. Jakobsen
3 af 3 Gregers Laigaard, idemand bag projektet Karoflens Univers, og turisme konsulent Britta Leth præsenterede projektet for borgerne i Grønhøj og omegn. Foto: Pia B. Jakobsen

Grønhøj Det er foreningen Liv på Alheden med Gregers Laigaard i spidsen og turismekonsulent Britta Leth, der har arbejdet på højtryk for at samle ideer, så man kan skabe en national turistattraktion i Grønhøj, der kun omhandler kartofler. Britta Leth udtrykte arbejdet således:

- Jo dybere, vi har gravet, des flere ideer, dukker der op.

Mange muligheder

Kartoflens rolle i Danmark blev startet her på egnen, da kartoffeltyskerne vandrede fra Sydtyskland og bosatte sig i Grønhøj og Havredal. Det var dem, der lærte danskerne at spise kartofler, og på det tidspunkt i slutningen af 1700 tallet kom dyrkningen af kartofler for alvor i gang.

Kartoffeltyskernes indvandring har præget egnens kultur, historie og samfund. Dyrkningen af kartoflen har i dag stor betydning for både landbrug, fødevareproduktion og nationaløkonomi. Vi eksporterer i Danmark læggekartofler til 40 lande, og 95% af Kartoffelmelcentralens produktion eksporteres til mere end 80 lande.

- Det startede her, og derfor vil vi gerne skabe en helhed i form af et videns- og informationscenter netop her, forklarer Gregers Laigaard.

Turistattraktion for alle

Det er tanken, at Videns- og oplevelsescentret skal være en turisttration, der appellerer til alle aldre og befolkningsgrupper, for Kartoflens Univers kan handle om både forskning, produktion, historie, integration og turisme.

Enormt potentiale

Arne Kvorning, direktør for Kvorning Design og Produktion, har hjulpet med at kickstarte projektet og er blevet inddraget i den grafiske præsentation af pilotprojektet. Arne Kvorning står blandt meget andet bag Den blå planet og Tirpitz og udtalte overfor gæsterne i Grønhøj:

- Det er en god historie tæt på folk. Kartoflens Univers har et enormt potentiale.

Små skridt

Lige nu har arbejdsgruppen taget kontakt til en række parter med stor ekspertise. En gruppe er udset til at søge midler hjem til projektet. En anden til at være en del af den bestyrelse, der skal stå bag Kartoflens Univers.

Vil du vide mere, har arbejdsgruppen lavet en hjemmeside, så man kan følge projektet nærmere. www.kartoflens univers.dk