8. årgang i erhvervspraktik

På Karup Skole var ottende klasserne i erhvervspraktik. Ugeavisen Karup havde også en praktikant

21. oktober 2019, 09:37
Emilie har i uge 41 været i erhvervspraktik på Ugeavisen Karup. Hun arbejder seriøst på opgaverne. F oto: Pia B. Jakobsen

Praktikforløb Jeg hedder Emilie Vesterbæk Frandsen. Jeg går i 8. klasse på Karup skole. I uge 41 skulle vi i erhvervspraktik, og jeg fik lov til at være i praktik på ugeavisen.

Jeg valgte at tage i praktik på ugeavisen, fordi jeg gerne ville blive klogere på, hvad det vil sige at være journalist. Jeg kan godt lide at skrive og læse. Jeg håbede på, at jeg i løbet af ugen kunne få et indblik i, hvad det vil sige at være journalist, og om det er noget, jeg kunne tænke mig at blive i fremtiden.

I løbet af ugen har jeg blandt andet været med lokalredaktøren ude og interviewe en bedemand. Jeg har også interviewet nogle af mine klassekammerater omkring deres praktik.

Jeg har lært, at det er et relativt selvstændigt job at være journalist. Man får ikke tildelt arbejdsopgaver på samme måde som en gartner eller en bager, og du kan ikke gå lige til opgaverne på samme måde.

Andre praktikpladser

Gabi Svarre og Natascha Wildbork Rosenkvist Nielsen har været i erhvervspraktik i Børnehuset Solstrålen i Karup. Her skulle de tage sig af børnene ved at lege med dem, servere mad, trøste, hjælpe og gøre rent efter dem.

- Man tænker at arbejdet i en børnehave er ingenting og at det er nemt, men det er faktisk virkelig hårdt. Nogle gange græder og skriger børnene hele tiden, men selvom det er hårdt, er det også virkelig hyggeligt. fortæller Natascha.

Bjørg Vinther Johansen har været i praktik hos Bageriet Nørgaard. Her satte hun kager på hylderne, stod ved kassen, pakkede kager ind, lavede sandwich og stegte bacon. Praktikugen har hjulpet hende med at finde ud af, om et ungdomsarbejde hos bageren kunne være en mulighed for hende.

Erhvervspraktik i folkeskolen

Formålet med, at folkeskoleelever skal i erhvervspraktik er, at eleverne får oplevet en arbejdsplads og får kendskab til andre menneskers arbejdsliv. Det er ikke alle folkeskoler, der giver eleverne mulighed for at komme i erhvervspraktik. De elever får ikke oplevet arbejdslivet, og hvad det vil sige at gå på arbejde hver dag. Erhvervspraktikken giver også noget erfaring, man kan bruge senere i arbejdslivet.

Jeg synes, at det er meget positivt, at vi får muligheden for at komme i erhvervspraktik. Det kan godt være svært at finde ud af, hvad man vil være. Når man er i praktik, får man oplevet et job og en arbejdsplads. Man kan måske udelukke nogle jobs, men man kan også opdage nye jobs. På den måde opstår der måske nye muligheder for, hvilken retning man vil tage i fremtiden.