Benzin i blodet på Uhrebanen

Uhre Motorsportscenter lidt uden for Kølvrå er blandt de bedste til motocross, quad og speedway. Professionelle og glade amatører kommer fra det meste af Danmark for at træne og køre på de kr

09. august 2019, 13:21
1 af 2 Uhrebanen har kortere baner til mikro- og minicrosskørerne, hvilket gør at Herning Motocross har en bred klubskare med mange børn blandt sine kørere. Foto: Morten Marboe
2 af 2 Om sommeren bruger Tove Øllgård det meste af sin fritid på motocrossbanen om vinteren tager bestyrelsesarbejdet over. Foto: Pia B. Jakobsen

VISIT Tove Øllgård, bestyrelsesformand for Herning Motocross, har siden 2005 brugt en meget stor del af sin fritid på Uhrebanen. Det startede med, at søn og far kørte motocross. Tove kørte dengang cross en enkelt sæson men valgte så en anden fritidsbeskæftigelse. Det var dyrt, at en hel familie kørte. Senere har hun en gang imellem været sidevognskører, men det er noget af en prøvelse.

- Det er helt utroligt hårdt og kræver langt flere kræfter i både arme og ben, end jeg havde forestillet mig, fortæller Tove, der netop er fyldt 64.

- Siden er jeg begyndt at styrketræne og er kommet i langt bedre form. Nu er sønnen blevet voksen, og Tove kører motocross igen.

Tove er både bestyrelsesformand for Herning Motocross og kasserer for den selvejende institution Uhre Motorsportscenter. På trænings- og løbsdage er hun på banen som official, enten som stævneleder, flagpost eller hvad der nu er behov for. På Uhrebanen har de en flad struktur, og de frivillige har frihed til at forfølge den gode idé. Det er meget vigtigt, konstaterer Tove.

Herning Motocross

Herning Motocross er bruger af den største del af arealerne på Uhrebanen. Klubben har 140 medlemmer, heraf cirka 60 børn. Alle klubmedlemmer skal levere tre arbejdsdage om året. Mange bruger dog langt mere. Bent, som vedligeholder banerne, så de har en god beskaffenhed, bruger 25-30 timer i ugen. Det betyder så også, at medlemmer fra andre klubber sætter Uhrebanen højt. Det løse sand og banens gode beskaffenhed tiltrækker kørere fra hele landet. Her er supergode udfordringer.

Arbejdsdagene giver et godt sammenhold. Det er godt for banen, at alle føler et vist ejerskab. Derfor gøres der meget for, at arbejdsdagene skal være så sjove som muligt og at alle har det godt. Selv de helt små på tre år hjælper til.

Det kræver som regel, at en voksen lige går for eksempel malearbejdet efter, ler Tove Ølgård, der har den grundholdning, at livet skal være sjovt.

- Vi løfter i flok her. Det giver engagerede voksne og kompetente børn, når de skal hjælpe med og er med til at få det hele til at fungere, tilføjer hun.

Aktiviteter på Uhrebanen

Et af årets store løb afholdes på søndag den 11. august med Westcoast MX Cup på Uhrebanen. Herning Motocross er arrangør. Der er 15 klasser og forventes cirka 150 kørere.

Hen over sommeren har et elektronisk varselssystem kaldet EYE-TRACK været afprøvet på Uhrebanens motocross baner. Hvis advarselssystemet fungerer som det skal, vil DMU anerkende det som et alternativ til, at der skal stå mennesker på de hop, som ellers altid skal være bemandede både på træningsdage og til løb. Herning Motocross skal selv betale omkring 100.000 kr. for EYE-TRACK.

- Det, synes jeg, er billigt, når man tænker på, hvor mange mennesker der ellers skal stå til rådighed som flagpost på trænings- og løbsdage, mener Tove. Beslutter de at investere i det, skal der kun stå folk på flagposterne på de oficielle løbsdage.

Om vinteren er Uhrebanen lukket. Der er kun åbent fra første marts til første november.

Har man lyst til at prøve kræfter med motorsporten er man altid velkommen. En dag hvert forår er der prøvedag, hvor man på den kortere og knap så kuperede begynderbane kan låne en af Uhrebanens prøvecykler.